oryginalne-leki.pl

Strona poświęcona tematyce zdrowia

Dieta

Co to jest efekt jojo i jak do niego nie dopuścić?

Co to jest efekt jojo i jak do niego nie dopuścić?

W dzisiejszych czasach wielu ludzi decyduje się zadbać o swoją sylwetkę i zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Odchudzanie powinno jednak przebiegać w sposób przemyślany, ponieważ zbyt szybkie tracenie tkanki mięśniowej i tłuszczowej może w przyszłości doprowadzić do efektu jojo.

Co to jest efekt jojo?

Efekt jojo pojawia się po zakończeniu odchudzania, które przebiegło w sposób zbyt drastyczny i nieprzemyślany. Dochodzi do niego w przypadku zbyt szybkiego tracenia kilogramów nieopartego na żadnej zdrowej diecie. Efekt pojawia się w ciągu pierwszych tygodni lub miesięcy po zakończeniu odchudzania, gdy masa ciała ponownie zwiększa się o co najmniej 10%. Efekt ma miejsce przez zastosowanie tak zwanych diet błyskawicznych, polegających głównie na głodówkach. Tak przeprowadzony proces odchudzania poza uzyskaniem efektu jojo może prowadzić do niekorzystnych zmian zachodzących w organizmie człowieka. Najzdrowszym tempem chudnięcia jest tracenie maksymalnie 1 kg masy ciała na tydzień. Szybszy spadek powoduje natomiast utratę masy mięśniowej, zamiast tłuszczowej, co bez wątpienia jest bardzo niekorzystne dla organizmu.

Jak uniknąć efektu jojo?

Odpowiedzią na pytanie jak uniknąć efektu jojo jest przede wszystkim stosowanie odpowiednio zbilansowanej, zdrowej diety. Aby dobrać taką dietę polecana jest wizyta u dietetyka, który w odpowiedni sposób dobierze składniki odżywcze, które należy przyjmować w ciągu dnia. Podstawą zdrowej diety jest przede wszystkim regularne spożywanie posiłków w małych ilościach. Do uniknięcia efektu niezbędne jest również zwiększenie aktywności fizycznej oraz poprawienie jakości snu. Dla osób, które chcą odchudzać się w odpowiedni sposób, ale nie mają zbyt dużej ilości wolnego czasu, rekomendowane jest skorzystanie z usług cateringu dietetycznego, który może w znaczącym stopniu ułatwić proces odchudzania bez uzyskania efektu jojo. Każda dieta powinna być indywidualnie dobrana do potrzeb konkretnego pacjenta. Efektu jojo można uzyskać przede wszystkim uwzględniając wszystkie informacje o danym organizmie. Przed wprowadzeniem jakiejkolwiek diety warto zatem zrobić podstawowe badania krwi i moczu i skonsultować dobór posiłków ze specjalistą.

Dobór odpowiedniej diety, zwiększenie aktywności fizycznej oraz lepsza jakość snu to trzy filary zdrowego i przemyślanego odchudzania. Zbyt szybkie tracenie masy mięśniowej oraz tłuszczowej może bowiem prowadzić do niepożądanego efektu jojo, który niesie za sobą szereg niepożądanych konsekwencji, wliczając w to gorsze samopoczucie.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.